Könsneutrala pronomen

Visste ni att det fanns? Det gjorde inte jag, förrän tills nu. 

Det är en del av ett könsneutralt språk. När man talar om någon i tredje person utan att veta vilket kön denne har, eller om en person valt att inte definiera sig som något kön ska man i stället använda "den" enligt en rekommendation från språkrådet. Jag brukar faktiskt säga den när jag inte vet könet på den jag talar om, men både jag själv och min omgivning har nog uppfattat det som ett oartigt uttryck. Men det är alltså korrekt svenska.

Har ni läst Egalias döttrar? Där används ordet "kvinna" i stället för "man" eftersom kvinnan där är normen, inte mannen. I ett könsneutralt språk ska man säga "en". Det låter otroligt östgötskt. "En kan ju pröve dä där nye könsneutrale språke." 

Det verkar som om jag i hela mitt liv har använt ett könsneutralt språk utan att veta om det.

Vill ni läsa mer kan ni gå in på Wikipedia. 

Kommentarer
Postat av: Görsta

Wikipedia är ingen korrekt källhänvisning.

2008-10-07 @ 15:40:58
Postat av: Homooeconomicus

Nej, Wikipedia är ingen korrekt källhänvisning men det kan man få komma undan med på bloggen tycker jag =) Hittade ju infon där så... kanske finns en mer korrekt källhänvisning där, men det brukar vara dåligt ställt med sådant oftast.

2008-10-07 @ 16:42:13
Postat av: Annan (A)

du är mer medveten än vad du tror kan kvinna säga!

2008-10-07 @ 18:12:37
Postat av: homooeconomicus

Hej Annan (A)! Kul att du tittade förbi

2008-10-08 @ 13:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0