Virus

Det är anmärkningsvärt få som har upptäckt hemligheten med att ha en Mac. Du är i princip skonad från virus. Egentligen beror det väl kanske inte på datorn i sig, utan mer på att PC är den vanligast förekommande datortypen. Därför är det ju självklart att man konstruerar ett virus som passar PC. Hmm... då är det kanske bra att det inte är så många som upptäckt tjusningen med Apples snygga, trevliga och lätthanterliga datorer. 

I min dators försäkring ingår att jag får tillbaka inköpsvärdet på datorn om den mot förmodan skulle drabbas av virus. Vad sägs om det? Jag kan försäkra er om att jag känner mig ganska trygg när jag surfar på Youtube i alla fall, så länge det inte börjar röra sig om kontokorts- och internetbanksbedrägerier. Hur fungerar sådant egentligen? Jag fattar inte hur jag genom att öppna en enda fil samtidigt kan lämna ut uppgifter kring mitt konto, är det att IP-adressen är kopplad till internetbanken? Men där ska man ju inte kunna logga in utan sin dosa? Men det är klart, det finns ju bakvägar till allt. Till exempel kunde man skriva 80.68.100.10 eller vad det nu var för att komma in på Lunarstorm. Det pysslade vi mycket med på gymnasiet för där var den sidan spärrad. 

Haha! Det var länge sedan jag hängde där nu, men jag testade faktiskt sifferkombinationen och den fungerar fortfarande!

Kommentarer
Postat av: Johan

Det finns väl flera sätt, men det vanligaste sättet att försöka komma åt någons konto är att få dig själv att uppge lösenordet. Via någon länk så kommer du till en förfalskad sida som ser ut som din internetbank, men som inte är det. Sånt får man passa sig för. Man får kontrollera adressen, att den verkligen stämmer och är från ens bank. Sidan du loggar in på ska också alltid adressen börja med "https://" och inte bara "http://" (det betyder att informationen skickas krypterat, så det är svårt att avlyssna)



IP-adressen är inte kopplad till ditt bankkonto på något sätt. Då skulle du ju inte kunna logga in på internetbanken från olika datorer. För att komma in på din bank behövs ju din dosa+lösenord (om de inte lyckas bryta sig in på bankens sida, men det är ju inte ditt fel då och då lär du få pengarna tillbaka)



Om du får något virus, mask eller liknande kan det ju förstås sno lösenord och annan känslig information du har sparat på datorn. Svårare och sno din bankdosa; den sitter ju inte i datorn. Men ja, lite färre virus till Mac är det. Mac är trevligt ;-)

2008-11-13 @ 18:23:18
Postat av: Homooeconomicus

Underbart med någon som vet! Https har jag koll på, men jag kontrollerar pinsamt sällan att sidan är säker...

2008-11-14 @ 11:59:05
Postat av: Johan

Hey, jag ska ju bli ingenjör, nåt ska man ju kunna då... (Fick adressen till bloggen från CAMOs mail ;-) )

2008-11-15 @ 02:18:11
Postat av: Homooeconomicus

Haha ja det är sant! Ok, från CAMO i lkpg eller nkpg? Vem är du AMO för?

2008-11-15 @ 11:34:40
Postat av: Johan

CAMO nkpg. MT-AMO.

2008-11-15 @ 19:41:12
Postat av: Homooeconomicus

Ok. Vad är MT då? Medieteknik?? Har inte så stor koll =) Då ses vi kanske på utbildningen på lördag då?

2008-11-16 @ 09:10:18
Postat av: Johan

Medieteknik indeed...

2008-11-19 @ 23:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0