Kaukasisk ovtjarka

Tittade på Uppdrag Granskning precis nyss om denna hund och vill bara få ner lite spontana reaktioner på programmet. Blev så ivrig att jag inte ens tittade färdigt på diskussionen mellan han från Kennelklubben och han från Norrköpings kommun. 

För det första, i början talas det om rottweiler, men är det inte en dobermann som filmas?? Eller är det jag som behöver byta glasögon =)

För det andra hoppas jag inte att detta vänder på debatten om farliga hundar versus farliga hundägare. Den här hunden verkar ju anpassa sig bra i situationer som den är framavlad för och så är det med alla hundar, men olika individer har olika hög tolerans för att göra avsteg från det ursprungliga ändamålet. Alla hundar passar någonstans. Kanske denna hund är olämplig i vårt samhälle men då anser jag att det egentligen beror på samhället och inte hunden. 

För det tredje blir jag förbannad över att dessa hundar säljs på Blocket. Inte bara för att jag i allmänhet inte gillar försäljning av djur via oseriösa organisationer, vilket jag väljer att kalla Blocket när det används just för försäljning av djur. Jag tänker då främst på vilka som köper och säljer djur där, inte Blocket som sida. Till exempel letar många efter djur för att använda till tidelag där. Om man vill sälja eller köpa hund, varför vänder man sig inte till en seriös uppfödare eller omplaceringsorganisation? Är det den nya ägarens ansvar att själv läsa på om rasen eller är det säljarens ansvar att vara säker på att hunden säljs till en lämplig person. Delat ansvar menar jag, men jag föredrar de säljare som ställer tydliga krav på sina köpare. 

För det fjärde är en hund ingen leksak. Man köper inte en hund för att höja sin status eller för att den har ett bedårande utseende. Hunden är framavlad för en specifik uppgift och för hundens skull tycker jag att man ska ta sig en ordentlig funderare över om man själv vill leva ett liknande liv och kan erbjuda hunden ett sådant liv som den är anpassad för. Jag vill ha en dobermann men nöjer mig för tillfället med dammråttor =) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0