Frasig köttfärspaj

  1. Smöra en ugnssäker form med hög kant. Fyll den med smördeg, går år cirka 4-5 plattor. Pricka degen med gaffel och ställ in i kylskåpet.
  2. Skala och hacka en gul lök. Fräs den glansig i matfett i en kastrull, utan att bränna den.
  3. Bryn 500 g köttfärs i en stekpanna. Lägg det i kastrullen.
  4. Tillsätt 400 gram krossade tomater och 1 dl creme fraiche.
  5. Sätt ugnen på 225 grader.
  6. Koka upp blandningen i kastrullen och låt det koka i en kvart utan lock. Krydda. Enligt receptet med salt, peppar och tacokrydda. Själv tog jag örtsalt, mynta och grillkrydda. Blev gott!
  7. Häll röran i formen. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter.

Tror jag måste ge en eloge till CG för alla bra recept han har gett mig. Många av de jag lägger ut här har han hittat på internet till mig. Tror inte han läser detta men ändå: TUSEN TACK!! Du räddar mina veckomatsedlar.

Kommentarer
Postat av: Emma (Plupps mamma)

Låter väldans smaskigt! Det receptet tror jag att jag ska testa. :)

2009-07-27 @ 21:53:19
URL: http://emmasgarderob.blogg.se/
Postat av: sofia

tips 1: det är jättegott om man gör egen pajdeg och kör hälften mjöl, hälften havregryn :)



tips 2: kyckling paj, stek kyckling och valfria grönsaker. Blanda det tillsammans med paprika chili creme fraiche i en bunke, lite mango chutney också, jag brukar köra kikärtor med, sen fyll den förgräddade pajen i formen, ost på toppen och sen in i ugnen, hur gott som helst!



kram

2009-07-28 @ 20:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0