Hårt lock

I går kväll kom H till mig och har varit hos mig idag när jag har varit på jobbet. När jag kom hem skulle vi laga mat: kyckling med ris. Till det ville vi ha lingonsylt så jag köpte en burk idag. När vi skulle öppna den var det ett sådant lock som är helt omöjligt att få upp. Mitt trick med varmvatten mot locket och sedan vira in burken i en handduk för att öppna har hittills lyckats men denna gång gick det inte trots ihärdiga försök. Tur att H kom på den smarta idén att sticka in en kniv under locket. Det sa PLOPP och jag jublade. 

Kom och tänka på min gammelmoster då. Hon var expert på hårda lock. När jag var liten bodde hon inte så många kilometer från oss så ibland brukade mamma ringa till henne när hon stötte på ett envist lock. Då satte sig gammelmoster i bilen och tog en liten tur till oss för att öppna locket.

Men vad händer om man verkligen inte får upp locket? Kan man få lämna tillbaka det eller få hjälp med att öppna? Varför gör man ens locken så svåröppnade...  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0