Midsommarhelg

Sällan har jag väl varit så traditionell som denna midsommarhelg. Redan i onsdags satte det igång på jobbet. Jag lärde mig hur man skär itu en hembakad tårtbotten, att resa och klä en midsommarstång samt knyta kransar. Fredagen fortsatte i samma stil. På med blommig långklänning och maximalt med packning. 

Jag och mina kompisar firade hemma hos Emma, ute på landet. Härligt! Vi kom dit någon gång mitt på dagen. Emma och Emelie tog kökstjänst medan vi andra började plocka blommor och klippa björkris. Majstångspinnarna knöts ihop enligt konstens alla regler till ett elegant kors. Joyo knöt två fenomenalt snygga kransar och flera hjälpte till för att klä och resa majstången. Det blir ytterst snyggt om man använder blått paketsnöre att binda med! 

Någon gång mellan tre och fyra intogs sill, färskpotatis, gräddfil, korv, skinka, köttbullar och ägghalvor på verandan. Vi blev till sist uppemot trettio personer. Det blev dans runt midsommarstången och femkamp. Jag tog i så att jag fick kramp i tån. Lite grillning och partydans på natten blev det också. 

Skulle egentligen ha sovit hos Emma men vi fick skjuts till stan så då sov Emelie och jag hemma hos Alex. Fick fint sällskap av hennes kissekatt som sov hos mig säkert hela natten. Mysigt! Vi stannade där hela lördagen. Åt lite snabbmat och sedan solade vi i  det bitvis mycket fina vädret. 

Nu är jag hemma. Ska hoppa in i duschen. Trots min fobi känner jag att det ska bli riktigt skönt. Ska renbädda sängen och vad är väl bättre än att krypa ner nyduschad i en nybäddad säng?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0