Söndagstankar

Jag sitter och skriver och lyssnar på musik som gör mig nostalgisk. Nyss var det The Moffats med I miss you lika crazy. Det var ett av alla pojkband som snurrade i min CD-spelare för några år sedan. Blev nästan lite tårögd för det var en låt jag verkligen tyckte om och som jag inte hört på länge. 

I går berättade min moster att hon varit på kurs (hon jobbar på dagis) om självförtroende och självkänsla. Jag trodde det var samma sak, men så här ligger det till: Självförtroende är det man får när man får beröm för att man gjort något bra och varit duktig. Självkänsla är den uppfattning man har om sig själv, att man känner sig älskad för den man är utan att behöva prestera. Man ska ha lika mycket självförtroende som självkänsla. Jag tror att mina håller på att hamna i balans, men det är inte någon positiv utveckling. Jag har alltid haft låg självkänsla och trott att jag måste prestera för att bli omtyckt. Nu har den dåliga självkänslan börjat gå ut över mitt självförtroende så att jag tror att mina prestationer inte räcker till. 

Pratade med en kompis på MSN och blev glad för att han var glad och sist vi pratade var han inte det och om han hade berättat samma sak som nu för sex år sedan så hade jag blivit förtvivlad. Men nu är jag så glad för er skull!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0