Flygande Jakob

I går hade jag lite bekymmer med vad jag skulle göra för kvällsmat. Frågade J och M vid två separata tillfällen och båda föreslår Flygande Jakob. Jag har aldrig hört talas om den här maträtten men blev så nyfiken att jag var tvungen att testa och det var riktigt gott. Det måste ha varit ödet att två personer på samma dag, oberoende av varandra, föreslår samma sak. Här är receptet jag använde mig av.

Flygande Jakob

Flygande Jakob
Flygande Jakob

Klassiskt gott recept på kyckling med banan, jordnötter och chilisås.

Klocka Tid: 45 minuter

Muffins 6 portioner

Du behöver:

Gör så här:

Strimla kycklingfilé och bacon. Hetta upp en stekpanna och stek kyckling- och baconbitarna på medelstark värme tills filén fått fin färg. Gör detta i 2-3 omgångar så att det blir lagom mycket i stekpannan. Lägg över kyckling- och baconbitarna i en hyfsat stor ugnsform. (Jag använder en rektangulär som är 22 x 35 cm och 4 cm djup eller den ovala på bilden.)

 

Skiva bananerna och fördela över kyckling- och baconbitarna.

 

Vispa grädden och blanda med chilisås. Häll över och bred ut. Strö över jordnötter.

 

Gratinera i mitten av ugnen 225 grader i 15 minuter.

 

Servera med kokt ris och sallad.



Kommentarer
Postat av: Yvonne

Det var en sån där riktig festrätt på 80-talet som alla talade om. Fast jag har aldrig ätit den. Kanske skulle prova nån gång.

2009-05-20 @ 12:28:59
URL: http://www.martin.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0