Min relation till kyrkan...

...har idag fördjupats. Jag har varit på studiebesök hos en diakon. Efter att ha fått veta att många diakoner är utbildade socionomer blev jag nyfiken på yrket. Dagens studiebesök har definitivt gett mig en bättre bild av Svenska Kyrkan. Sedan kan det ju vara så att jag råkade springa på en otroligt vettig person, rötägg finns ju överallt, men hon lyckades slå hål på några myter: 

Kollekten går inte till kyrkans egen verksamhet eller till kanelbullar åt prästerna. 

Alla kan få hjälp av Svenska Kyrkan, oavsett religion.

Svenska Kyrkan har en värdegrund som går ut på att alla ska få hjälp oavsett om de lever ett liv som inte är förenat med kristna värderingar.

När man hjälper en person gör man inte det i taktiskt syfte, det vill säga man förväntar sig inte eller har som krav att den hjälpta personen ska ansluta sig till hjälparens tro.


Nästa steg är att få slå hål på de fördomar jag har om frikyrkorna... Någon som vill hjälpa mig?

Kommentarer
Postat av: R

Ring :P jag kan lätt göra det.

2009-05-06 @ 21:21:05
Postat av: Homooeconomicus

Ett fantastiskt erbjudande!

2009-05-10 @ 17:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0