Sverige - Ryssland 0 - 1

Nej, ingen sport utan matlagning faktiskt. Jag gillar inget av dem något vidare. Däremot gillar jag att äta och en förutsättning för det när man bor själv är ju dessvärre att laga mat. Kommer ni ihåg att man kunde köpa kokböcker tillsammans med Expressen i vintras? Jag köpte några av dem och idag har jag gjort ett recept från Ryssland. Det blev så fantastiskt gott att jag bara måste delger er det! 

Pastaform med färs (4 portioner)

Du behöver: 
300 g pasta, t.ex. spaghetti
400 g blandfärs
1 hönsbuljongtärning
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
3 dl riven ost
2,5 dl matlagningsgrädde
3 ägg
salt och peppar
ströbröd
1 gul lök
ev. svamp
creme fraiche

Tillagning:
  1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt den rinna av i ett durkslag.
  2. Gör fyllningen: Skala och hacka lök och morot som du fräser i stekpannan. Tillsätt färsen och fräs den smulig. Smula i buljongtärningen. Blanda i tomatpurén och fräs under omrörning ca 1 minut. Häll över vattnet och låt röran puttra tills det mesta av vätskan kokat in, ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  3. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda pasta, ost, grädde, ägg, salt och peppar i en bunke.
  4. Lägg hälften av pastan i en smord ungssäker form. Bred över färsen. Fördela resten av pastan över. Strö på ströbrödet. Tillaga mitt i ugnen 30-40 minuter. Servera med creme fraiche.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0