Homosexuell och transvestit

Vad är det som är så konstigt med att vara det?
Vad är det som är lustigt med att en man vill ha kvinnokläder eller att en kvinna vill ha manskläder? Varför finns det ens kläder för ett specifikt kön?
Varför ska en kvinna ha sex med en man och inte med en kvinna? Rent biologiskt kan det ju se ut som att kvinnan och mannen ska ha samlag. Men är inte det bara en fråga om uppfinningsrikedom?
Anledningen till att jag funderat över det här är dels att jag läst en bok om en transvestit, dels att jag läste i tidningen att lesbiska kvinnor kan få vänta längre än heterosexuella par på konstgjord befruktning.
Jag undrar hur det kommer sig att människor reagerar med äckel och avsky när man diskuterar transvestiter eller homosexuella (och många andra kategorier också för den delen). Naturligtvis får man tycka så men det jag har reagerat på är att ingen verkar ha en förklaring till varför de upplever det som så otäckt. Skräms man av det annorlunda? Gillar man inte något borde man ju veta varför.
Förmodligen ligger det i samhällsnormer som säger att vi ska vara på ett visst sätt. På så sätt föds vi in i att betrakta personer som avviker från det vi kallar normalt, med äckel. Vi funderar aldrig över varför det är så äckligt.
Börja fundera!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0