Ur Sju sorters kakor

I dag skulle jag ha en jobbarkompis på fika och jag hade lust att baka något men hade inte så mycket hemma. Då tjänar man ju egentligen inte på att baka så jag ville ha något med få ingredienser, dessutom hade jag inte så mycket plats i frysen så något bullbak var det inte tal om. Den enda bakbok jag äger är "Sju sorters kakor" men den sviker aldrig. Det här bakade jag i morse:
Lägg bakplåtspapper på en plåt med höga kanter. Smöra och mjöla bakplåtspappret.
Riv skalet från en halv apelsin och pressa saft ur hela apelsinen. Sedan ska 400 g mandelmassa rivas grovt och blandas med skal och saft. Knäck 4 ägg - gulorna ska vara tillsammans med skal, saft och mandelmassa och vitorna ska vara i en separat skål. Vitorna ska sedan vispas till hårt skum innan de blandas med de andra ingredienserna. Häll på plåten och grädda i ugnens nedre del i en halvtimme på 175 grader. När kakan är färdiggräddad så ska man strimla mörk blockchoklad över den medan den är varm. Jag använde mig av en potatisskalare till detta. I receptet ska det vara 125 g choklad, jag tog 200 g och det var kanske i mesta laget. Det beror på hur man vill ha det och hur mycket kakan sväller (min svällde inte lika mycket som den på bilden). Sedan smetar man ut de halvsmälta strimlorna jämnt över kakan. Den är jättegod att äta varm, men den blev lite mer stabil efter att ha stått i kylskåpet en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0