Skönt att jag fick min mens när jag var 11...

I dag kan man läsa i Extra Östergötland om de hälsorisker som kan förknippas med en tidig debut för menstruationen.
En ny studie visar att kvinnor som fått sin första menstruation tidigt i livet har som vuxna sämre lungfunktion och drabbas oftare av astma än de som fått mens först i tonåren. Hormonerna påverkar luftvägarna, men det står inte riktigt hur, antar att jag får läsa studien för att få reda på det. Forskarna såg i alla fall att pip och väsningar i bröstet samt andra astmaliknande symtom var betydligt vanligare hos dem som fått mens i 10-årsåldern jämfört med dem som fått sin första mens efter att de fyllt 13. Därför (det här är ju inte heller så uppmuntrande) ska flickor med tidig mensdebut avhålla sig från att pröva på rökning.
Jag har inga luftrörsbesvär än så länge, dock och jag röker ju faktiskt inte längre sedan ganska lång tid tillbaka så jag kanske kommer undan. Men i slutet av artikeln står också att tidigare forskning har lyckats identifiera ett samband mellan tidig mens och ökad risk för att drabbas av sjukdomar i hjärta och kärl. Hellre lite astma i så fall tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0